Wat zijn de meeste voorkomende testosteron bijwerkingen?

gelVeel sporters zorgen er door middel van een gebalanceerd dieet en het toevoegen van supplementen voor dat zij meer testosteron binnen krijgen en aanmaken dan dat je lichaam dat doet. Dit is goed voor het opbouwen van spiermassa en je kan tijdens de training ook langer door gaan. Brengt deze continue hoge hormoonspiegel nog testosteron bijwerkingen met zich mee?

Wat doet testosteron

Het mannelijke geslachtshormoon zorgt voor alle primaire en secundaire eigenschappen van de man. Zo zorgt testosteron ervoor dat je stem lager wordt tijdens de puberteit, ook krijg je meer baardgroei en maak je sperma aan met testosteron. Van nature maakt iedereen dan ook testosteron aan, mannen uiteraard meer dan vrouwen. Daarnaast maak je ook meer spiermassa aan als je meer testosteron in je lichaam hebt. Ook je uithoudingsvermogen wordt groter onder invloed van dit hormoon. Dit zorgt ervoor dat veel sporters gebaat zijn bij een zo hoog mogelijke anddrogene spiegel.

Hoe kom je aan meer testosteron

Je kunt op verschillende manieren aan meer testosteron komen in je lichaam. Allereerst kun je je richten op voeding. Zo zit er onder andere in vlees veel testosteron. Ook in de groene groenten, zoals broccoli en spruitjes, tref je veel testosteron aan. Daarnaast zijn er ook verschillende goede vetten aanwezig, die kun je halen uit olijfolie en visolie. Op die manier stimuleer je je eigen lichaam om meer hormonen aan te maken. Daarnaast kun je je ook richten op supplementen pleisters en crèmes. Vaak is het niet voor elkaar te krijgen om structureel je voeding op zo’n niveau te houden dat je altijd genoeg testosteron binnen krijgt. Dit kun je aanvullen door middel van verschillende supplementen. Zo zijn er onder andere capsules die je in kunt nemen waarna je lichaam meer testosteron aan gaat maken.

Het nut van teso gels

Wanneer je meer testosteron in je lichaam hebt kun je je spieren langer en zwaarder belasten. Je kunt dus een zeer intensieve krachttraining voor langere tijd volhouden. Daarnaast bouw je onder invloed van testosteron ook meer spiermassa op. Dit is voor veel sporters het ultieme doel.

Bijwerkingen

skelet van mensEchter komt een overschot aan testosteron in je lichaam ook met een aantal anabolen creme bijwerkingen. Naast dat je meer spiermassa op bouwt doordat je meer testosteron in je lichaam hebt produceer je ook een vettere huid. Dit heeft als gevolg dat je voornamelijk op je gezicht en rug veel last van acne kan krijgen. Daarnaast ervaren veel gebruikers een hogere bloeddruk en krijgen sommige gebruikers zelf maag en darm klachten, zoals misselijkheid en diarree. Ook houden veel gebruikers overmatig veel vocht vast. Dit uit zich voornamelijk in een dikker wordend gezicht en dikkere enkels. Een andere bijwerking die zich soms voordoet is dat de gebruiker last kan krijgen van stemmingswisselingen. Zo kun je je al snel prikkelbaar voelen en worden de meeste mensen ook iets agressiever naar hun omgeving.

Androgel bijwerkingen die specifiek voorkomen bij mannen zijn onder andere dat de prostaat zich vergroot, waardoor je onder andere last krijgt bij het plassen. Vaak gaat dit gepaard met het krimpen van de teelballen. Hierdoor kunnen de erecties pijnlijker worden, terwijl je door het toegenomen libido wel meer zin in seks krijgt. Daarnaast kunnen zich bij mannen soms borsten vormen.

Er zijn ook testosteran bijwerkingen die specifiek bij vrouwen voorkomen. Dit gaat onder andere over het lager worden van de stem. Ook ervaren veel vrouwelijke gebruikers dat zij baardgroei ontwikkelen en haaruitval constateren. Daarnaast klagen sommige vrouwen over menstruatiestoornissen doordat de mannelijke hormonen de huishouding komen verstoren.

De meeste testosterone bijwerkingen gaan vanzelf weer weg nadat je voor een langere tijd bent gestopt met het innemen van testosteron. Het is aan te raden om tijdens de kuur de hoeveelheid langzaam op te bouwen. Zo kan je lichaam wennen aan de hormonen en kun je ook in een vroeg stadium bijwerkingen signaleren.

Het adonis complex

Alle motivaties om anabolen steroïden te kopen komen voort uit het gevoel van ontevredenheid van het eigen uiterlijk. Veel mannen zijn net zo onzeker over hun eigen lichaam als veel vrouwen. Het is vaak terecht! Het is namelijk simpelweg zo, dat de meeste Nederlanders ook te weinig bewegen, te slecht en teveel eten en ook nog eens te dik zijn. Veel mensen willen hun shirt niet uittrekken op het strand. De ene helft niet omdat ze zo’n dik lichaam of onsportief lichaam hebben en de andere helft niet omdat ze zich dan een uitslover voelen naast alle luciferarmpjes en bierbuiken.

In Nederland is naar schatting 50.000 tot 100.000 mannen heel actief bezig met hun lichaam. Men’s Health (een mannen magazine) heeft pas nog een onderzoek gedaan en aangetoond dat 40 procent van alle mannen zich bezig houdt met zijn uiterlijk en zich hier ook zorgen over maakt. De helft van de mannen let op wat hij eet en telt in gedachten de calorieën. Zeventig procent van de mannen is erg ontevreden over zijn buik. Zestig procent van de mannen wil meer spieren.

 

Contestants are seen on a catwalk during the final of the Mr Gay Europe 2008 competition in Budapest

 

Mannen met een relatie zijn trouwens een heel stuk minder kritisch volgens Zembla. Ook zijn er cijfers van het Nederlandse centrum voor de dopingvraagstukken. Hier blijkt dat ongeveer tien procent van de sporters anabolen steroïden gebruikt om zijn doel te bereiken. Mannen laten zich net als de vrouwen beïnvloeden door de modellen welke hun hele leven lang al letten op hun eten en volop sporten om fit te zijn. Modellen welke ondanks dat nog gephotoshopt worden. Ook de mannen met een wasbordje zijn vaak de mannen welke vele jaren hebben gesport en op die manier zo’n sportief lichaam hebben gekregen. Modellen moeten vaak nog slanker zijn, dan ze al zijn en de bodybuilders moeten zich nog wat meer gaan toewijden om nog betere spieren te krijgen om op de cover van een magazine te kunnen komen.

 

Arnold-Aesthetics

 

Het is natuurlijk bijzonder moeilijk om die perfectie te bereiken. Het moet niet je uitgangspunt zijn. Kies altijd jezelf als uitgangspunt. Kijk wat je graag wilt veranderen, informeer naar de mogelijkheden, maak een plan en zoek een gezonde manier om dat te realiseren. Kijk niet naar wat de grote jongens in de gym om de een of andere manier al bereikt hebben. Laat het een motivatie zijn, dat sommige doelen niet onbereikbaar zijn. Werk er echter in een normaal tempo aan. Laat het je niet frustreren. Laat je niet tot 20 kilo verleiden wanneer 10 kilo je doel is. Laat je niet verleiden tot anabolen steroïden wanneer een ander al veel verder is dan jou.

Het Adonis complex werkt voor een bodybuilder eigenlijk net zoals Annorexia voor de broodmagere modellen. Soms is het ook zo, dat mensen naar je kijken en zien, dat je dikke armen hebt en een brede torso. Wanneer jij in de spiegel kijkt dan zie je echter een te platte borst en te dunnen armen. Het zelfbeeld sluit niet aan met de werkelijkheid. Een Amerikaans onderzoek in het jaar 1997 liet trouwens zien, dat meer mannen dan vrouwen onzeker waren over hun borsten. De bekene Amerikaanse psychiater H. Pope gaf aan dat de meeste bodybuilders zichzelf te klein vinden en daardoor een Body Dismorphic Disorder (stoornis in de lichaamsbeleving) hebben. De mate waarin het een probleem is, hangt natuurlijk af van hoe ontevreden je bent over je eigen lichaam. Als je het echter doet om jezelf te blijven trainen en pushen met intensiteit en ook met variatie en door goede voeding te eten waar het lichaam van kan vooruitgaan en je hebt realistische doelen dan kan hier niets mis mee zijn. Als het betekent, dat je echter nooit tevreden bent met het behaalde resultaat dan kan het een probleem zijn. Stel jezelf daarom altijd realistische doelen welke je op een normale manier kunt bereiken.

Definitief ontharen in Rotterdam

Definitief ontharen is een vorm van ontharen waarbij de verwijderde haar niet meer terugkomt. Dit in tegenstelling tot ontharingsmethodes zoals harsen, waxen en scheren die vaker toegepast moeten worden. Er bestaan diverse definitief ontharen methodes. Denkt u hierbij aan elektrisch ontharen, laseren en IPL High energy.

onthaarde benen

Definitieve ontharing: methodes vergeleken

Definitief ontharen door middel van een laser is geschikt voor iedere haarkleur. Het is snelle permanente ontharings methode en laat de omringende huid intact. Iedere laser pulse duurt slechts een fractie van een seconde en laat de omringende huid intact. De laser kan iedere seconde een gebied zo groot als een 10 eurocent muntje behandelen. Kleine huidgebieden zoals de lip kunnen op die manier in minder dan een minuut behandeld worden.
 
IPL High energy is een vorm van permanent ontharen die werkt met lichtflitsen die de haarfollikel permanent beschadigen waardoor de haar het meer terugkomt. Het is een bijna pijnloze en snelle manier van ontharing. Een bijkomend voordeel van de IPL High energy ontharen methode is dat het ook gebruikt kan worden voor andere doeleinden zoals behandeling van couperose en verwijderde bloedvaten.
 
Elektrisch verwijderen van beharing werkt met een klein naaldje die in de haarfollikel wordt gebracht en daar een kort stroomstootje afgeeft. Deze vorm van ontharing kan soms een beetje gevoeliger zijn maar een voordeel is dat het voor iedere haarkleur gebruikt kan worden. Daarnaast is elektrisch verwijdering van lichaamshaar een voordelige methode van ontharing.

 

 

Permanent ontharen voor de regio Rotterdam bij Beter Bij Bliss

Komt u uit de regio Rotterdam en wilt u graag een ontharings-behandeling inplannen om definitief van uw ongewenste haargroei af te komen? Wilt u ook nooit meer scheren, epileren of waxen? Kijk dan een op deze site definitief ontharen Rotterdam  en neem contact op met Beter bij Bliss. De definitief ontharen specialist voor Rotterdam en omgeving .

Welke eiwitshakes neem je wanneer?

eiwitshakes

 

Steeds meer mensen gebruiken eiwitshakes, om af te vallen of om hun sportprestaties te verhogen. Eiwit zorgt immers voor de spieropbouw, en een flinke dosis ervan kan de krachttoename een flinke boost geven. Waar je echter wel op moet letten, is dat je een geschikte vorm van eiwit neemt. Vlak na het sporten heb je immers behoefte aan andere eiwitbronnen dan wanneer je gaan slapen.

Na de krachttraining

Eiwit is nuttig voor sporters omdat het kleine scheurtjes herstelt die tijdens het sporten in de spieren zijn ontstaan. Voor optimale resultaten moet dat herstel echter snel na de training plaatsvinden, het liefst binnen twee uur. Je zoekt hier dus naar een eiwit dat snel door het lichaam wordt opgenomen. Whey is dan het geschiktste; dit wordt van alle eiwitbronnen het snels door het lichaam opgenomen.

Voor de cardiotraining

Ook voor de cardio zijn eiwitten belangrijk, al is het om een andere reden. Wanneer je langdurig sport, probeert je lichaam aan energie te komen door spierweefsel en vet te gaan verbranden. Je wilt echter voorkomen dat je spieren kwijtraakt door de cardio! Daarom neem je van tevoren een flinke dosis eiwitten: je zorgt er op die manier voor dat je spieren behouden blijven. Opnieuw is whey het beste.

Voor het slapengaan

Terwijl je slaapt, herstelt je lichaam. Wanneer je dat proces wilt stimuleren, kan het zinvol zijn om een proteïne supplement te nemen voor je naar bed gaat. Vaak merk je het resultaat daarvan zodra je wakker wordt: je lichaam voelt frisser en uitgeruster aan. Belangrijk is dat je een eenvoudig op te nemen eiwitbron neemt, die over een langere periode eiwitten loslaat in je lichaam. Caseïne wordt hiervoor het meest gebruikt. Een andere optie is ei-eiwit, dat uit het wit van eieren gehaald wordt, maar dat is een stuk duurder.

Sojaeiwit

Ten slotte zijn er nog mensen die geen van bovenstaande eiwitvormen gebruiken omdat ze allemaal uit dierlijke bronnen afkomstig zijn: koemelk (whey en caseïne) of ei. Er bestaat dan nog een alternatief, namelijk sojaeiwit. Dit bevat echter niet alle essentiële en niet-essentiële aminozuren. Tenzij je dus een vegetariër bent of bijvoorbeeld een allergie hebt, is het aan te raden voor een andere bron te gaan.

Proteïnedieet

schalen met nootjes

 

Diëten zijn er in allerlei soorten en maten. Bij sommigen mag je geen koolhydraten meer eten, bij anderen juist wel, of je moet letten op de verhoudingen van koolhydraten en vet. Weer andere diëten focussen op eiwitten, waarvan je enorm veel binnen moet krijgen, of juist een bepaalde hoeveelheid die afhangt van je gewicht… Het is moeilijk om het overzicht te behouden wanneer je geconfronteerd wordt met zo’n overvloed aan mogelijkheden. Gelukkig is het ook prima mogelijk om resultaten te behalen met gewoon gezond eten. Proteïnen kunnen daarbij nuttig zijn.

Er zijn eiwitdiëten die voorschrijven dat je geen of bijna geen koolhydraten meer mag eten. Daar val je weliswaar razendsnel van af, maar die kilo’s vliegen er ook weer aan zodra je weer normaal begint te eten en drinken. Het is dan ook niet aan te raden om aan een dieet te beginnen dat louter eiwitten voorschrijft. Een flinke hoeveelheid eiwitten in een normaal, uitgebalanceerd dieet is echter een heel ander verhaal. Je eet dan gewoon gezond, je maakt alleen ook optimaal gebruik van de verschillende voorwaarden die proteïnen te bieden hebben. Op die manier is het ook een stuk makkelijker om het dieet vol te houden!

Wat zijn dan precies die voordelen van proteïne? Eén van de goede eigenschappen van dit macronutriënt is dat het je lichaam relatief veel moeite kost het te verteren. Dat klinkt misschien niet positief, maar is het juist wel, zeker als je op je gewicht probeert te letten. Allereerst blijft eiwitrijk voedsel wel tot twee keer langer in je maag zitten. Het gevolg: je voelt je langer verzadigd en snackt dus ook minder tussendoor. Daarnaast verbrandt je lichaam veel meer calorieën bij het verteren en opnemen van eiwitten. Die combinatie is duidelijk voordelig voor wie op dieet is.

Spieropbouw

Verder is proteïne ook de stof die ervoor zorgt dat je spierweefsel aanmaakt. Wanneer je een eiwitrijk voedingspatroon met sport combineert, wordt je dus al snel sterker. En dat heeft één enorm voordeel: hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je ook in rust verbrandt. Met andere woorden, eiwitten helpen je om bij wijze van spreken slapend af te vallen. Zo heb je niet eens een crashdieet meer nodig!

Waarom is water zo belangrijk?

water

 

Waarschijnlijk heb je vaker gehoord dat het belangrijk is om bij het sporten genoeg te drinken. Het kan echter lastig zijn om daar steeds weer aan te denken, zeker als je met een intensieve training bezig bent en je op je bewegingen probeert te concentreren. Waarom is het dan toch zo belangrijk dat je dat flesje water mee blijft sjouwen? En wanneer is het verstandig om dat water te vervangen door sportdranken?

Na zuurstof is water het belangrijkste dat ons lichaam binnenkrijgt – het zorgt voor het functioneren van praktisch alle processen die plaatsvinden. Eén van de dingen die water doet, is het reguleren van de lichaamstemperatuur. Tijdens het sporten is dat van cruciaal belang. Wanneer je intensief beweegt, komt er immers warmte vrij – en als je dat niet onder controle houdt, kun je oververhit raken. Daarnaast speelt water ook een grote rol bij het opbouwen van nieuw spierweefsel. Wanneer je niet goed gehydrateerd bent, zullen de resultaten van je work-outs ook stevig tegenvallen.

Hoeveel water is genoeg?

Ieder mens zit anders in elkaar, en zodoende verschilt ook de waterbehoefte per persoon. Gemiddeld wordt mannen aangeraden om ongeveer 2,5 liter per dag te drinken, waar dat voor vrouwen 2 liter is. Drink in ieder geval altijd genoeg om geen dorst te krijgen; gebeurt dat wel, dan ben je eigenlijk al te laat. Het is daarom ook belangrijk om voor de training vast goed te drinken. Te veel drinken is erg moeilijk, dus neem liever iets meer water dan je nodig denkt te hebben dan iets minder. Twijfel je of je voldoende gedronken hebt? Dan kun je altijd na het sporten je urine checken: is die erg geel en troebel, dan was het te weinig.

Sportdrankjes

Sommige mensen zweren bij sportdrankjes om vochttekorten tijdens de training aan te vullen. Deze drankjes hebben één groot voordeel boven water: ze bevatten ook elektrolyten, stoffen die je via transpiratie verliest. Aan de andere kant zitten er echter ook bergen suiker in de meeste sportdranken, die je er dus weer af moet trainen. Om die reden is het af te raden om sportdranken te gebruiken tijdens kortere trainingen. Pas wanneer je meer dan een uur bezig bent, heb je zo veel gezweet dat je ze echt nodig hebt. Tot die tijd is water een prima alternatief – met veel minder suikers.